Iklan

Isnin, 7 Oktober 2013

PELUANG BERKORBAN DAN AQIQAH DI KEMBOJA

Melaksanakan ibadah korban adalah untuk menunjukkan kita taat kepada perintah Allah dan dapat mendekatkan diri kepada Allah swt. Ibadah ini dilaksanakan pada hari raya haji dan pada 3 hari tasyrik selepasnya (10 hingga 13 Zulhijjah). Manakala ibadah aqiqah pula ialah penyembelihan haiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru dilahirkan sebagai tanda bersyukur kepada Allah swt. Aqiqah afdal dilakukan dalam tempoh seminggu selepas kelahiran. Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat ialah sunat muakkad (yang dituntut). Syarat yang afdal untuk anak lelaki ialah 2 ekor kambing yang cukup syarat iaitu sampai umur, tidak cacat dan milik mutlak. Anak perempuan hanya seekor sahaja.
 
Sebagaimana sabda Nabi s.a.w kepada Fatimah ketika mengaqiqahkan Hasan:
"Hai Fatimah!, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambutnya). Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham".

Anda boleh melaksanakan ibadah korban dan aqiqah anda bersama-sama mereka di Kemboja melalui EmanRich Group seperti dinyatakan atau dengan menghubungi saya seperti maklumat di bawah.

Email : azhana.am@gmail.com
sms/whatsapp : 0133510426

#Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai kami di Kelas Asas Membuat Blog dan FanPage.  Anda boleh hubungi saya di alamat email azhana.am@gmail.com.
Kami akan bimbing anda secara online sehingga anda mahir membuat asas blog dan fanpage.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...