Iklan

Rabu, 25 September 2013

Aneka Tanaman Di Kebun Kecilku

Hari ini saya nak menceritakan perihal kebun kecil di sisi rumah saya. Bukanlah tanah saya sebetulnya tapi tanah MBSAlah agaknya. Daripada terbiar tiada tanaman baiklah saya bercucuk tanam. Bukan apa, di samping mencantikkan pemandangan, pokok-pokok tersebut seperti langkah keselamatan kerana rumah saya berhampiran dengan simpang. Sering saja terjadi kemalangan jadi pokok-pokok tersebut sebagai pagar keselamatan.

Dahulu pokok pisang saya kerap berbuah, bertandan-tandan, selepas satu pokok ke satu pokok. Tapi pokok pisang ni kalau dah terlalu uzur akan memburukkan pandangan jadi apabila dibuat landscaping semula, pokok pisang saya ditebang semuanya. Sedih sungguh rasanya, benih pisang tu adalah benih pisang MARDI dari Langkawi, diberikan oleh abang ipar saya. Namun kesedihan saya terubat apabila anak pisang tumbuh semula setelah dicantas beberapa kali oleh si Bangladesh (Saya dah bagi amaran jangan potong lagi pokok pisang saya tu). Inilah pokok pisangnya, tapi kecil lagikan, bilalah nak berbuah. Sementara ni kalau teringin saya beli je pisang kat pasar.
Ini pula pokok durian belanda. Ia dikatakan baik untuk mengubati kanser. Saya beli anak pokok ni sebab saya teringat dulu di kampung kami memang ada pokok durian belanda. Bila dah banyak kamipun mesin buat air, bestnya minum campur ais pulak tu, hilang rasa dahaga. Moga-moga pokok ini terus membesar dengan baik dan mengeluarkan hasilnya.
Pokok yang cantik ni buluh madu. Benihnya kami ambil dari Kedah, dari rumah kakak ipar saya. Pokok buluh ni amat sesuai dibuat hiasan dan rebungnya boleh dimakan. Malah rebungnya lembut dan jenis yang bagus.
Tengok tu ada 2 batang rebung yang boleh diambil. Kalau lambat diambil rebung tu dah jadi buluh dan tak sesuai dimakan. Kalau rajin diambil rebungnya, ia akan cepat bertunas semula.
 
Inilah rupanya setelah diambil. Yang dalam bekas ni dah dipotong-potong untuk direbus sedikit supaya tahan lama barulah disimpan dalam peti sejuk. Di pasar tu selalunya dibubuh dalam air dan dijual dalam plastik. Rebung ni sedap dimasak bersama masak lemak ayam cili padi atau masak lemak perut (anak-anak tak suka perut) atau boleh direbus hingga lembut sebagai ulam dan dicicah dengan sambal belacan. Nanti saya kongsikan di lain siaran tentang resepi memasak menggunakan rebung.

Biasalah di kawasan rumah biasanya mestilah ada pokok serai dan lengkuas. Sekarang di pasar terutama di kawasan bandar dah tentu mahal. Eloklah kalau boleh ditanam sendiri. Lagipun menanamnya mudah sekali, cuma cucukkan ke tanah sahaja.

Pokok apa lagi yang ada di kebun kecilku ini. Hah! Yang ini pokok kelapa, dah besarpun tapi belumpun nak berbuah lagi nampaknya. Yang kerap berbuah di kebun saya ialah buah mangga dan buah ciku.




Cuba teka pokok di bawah ni pokok apa pula? Inilah pokok mengkudu. Nampak tak buahnya tu. Saya selalu nampak ada orang yang mengambil pucuk dan buah mengkudu saya. Tapi saya halalkan jelah mungkin dia ada penyakit tertentu. Buah dan pucuk mengkudu memang baik untuk mengubati penyakit kencing manis, untuk ulam-ulaman dan sudah tentu baik untuk kesihatan. Saya juga menanam pokok limau nipis, pokok jambu air, pokok kari dan pokok-pokok kecil lain untuk kegunaan masakan seharian. Semoga terang mata anda semua dengan entri ini. Diharap entri ini dapat memberi ketenangan kepada anda apabila dapat menjamu pandangan dengan kehijauan pokok-pokok dan tanaman. Sampai jumpa lagi di lain siaran.

2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...