Iklan

Isnin, 30 September 2013

Sentuhan Dr Azizan Osman

Assalamualaikum dan apa khabar para suri yang bekerja di rumah, dari rumah atau di pejabat? Alhamdulillah saya baru selesai mengikuti satu program hebat anjuran Richworks Sdn Bhd di bawah bimbingan Dr Azizan Osman, mentor pemasaran nombor 1 di Asia. Program Intensif Jutawan Industri (IJI) 2013. Program ini dihadiri oleh ramai rakan-rakan usahawan dan bakal usahawan dari seluruh Malaysia dan ada juga peserta dari negara-negara jiran. Bagi yang belum menghadiri  apa-apa program beliau, usahakanlah untuk mengikuti apa-apa kursus atau program beliau di kawasan masing-masing. Rajin-rajin melawat www.azizanosman.com atau www.richworks.com.my kerana ada bermacam-macam jenis program yang dianjurkan. Ada yang percuma dan ada pakej-pakej istimewa untuk pelbagai kategori.  Namun demikian, rakan-rakan suri usah bersedih kerana saya akan kongsikan sains menjadi jutawan yang ditekankan oleh Dr Azizan dalam perniagaan walaupun anda belumpun menghadirinya. Manalah tahu anda boleh mempraktikkannya untuk perniagaan anda.
 
Sebelum itu saya nak berceloteh sedikit tentang suasana dan aura positif di program Dr Azizan Osman. Wow! Crowd audience yang begitu ramai iaitu 4,200 orang. Tepukan yang sentiasa bergemuruh dan jeritan yang lantang dan menyengat. Semuanya begitu bertenaga dan teruja untuk mendengar ceramah daripada Dr Azizan. Program terakhir yang pernah saya hadir dan mempunyai ramai peserta dengan aura seakan serupa dan penuh bersemangat ialah semasa saya aktif dalam skim jualan langsung (MLM) dahulu. Saya dapati latar belakang peserta, kebanyakannya sudah membabitkan diri dalam perniagaan sama ada secara kecil-kecilan, besar-besaran, separuh masa atau sepenuh masa. Lihatlah gambar-gambar yang sempat diambil. Apabila program bermula kami tidak dibenarkan mengambil gambar.
 


Pengajaran pertama Dr Azizan ialah mengenai the science of becoming a millionaire. Apakah itu sains menjadi jutawan? Formulanya TFCA.
 
Think or Thoughts iaitu cara pemikiran kita akan menentukan keputusan atau pencapaian kita. Seseorang jutawan perlu menggunakan buah fikirannya kerana melalui penjanaan idea, pengalaman dan pengetahuan seseorang boleh menghasilkan perniagaan. Semua idea, pengalaman dan pengetahuan ini merupakan perkhidmatan yang boleh dibayar.
 
Feeling. Seseorang yang ingin menjadi jutawan perlu ada passion iaitu perasaan ghairah atau keinginan yang tinggi untuk menghasilkan perniagaan yang mendapat keuntungan. Selain itu seseorang perlu menguasai emosi agar sentiasa tenang dan dapat membuat keputusan bijak.
 
Communication. Cara bercakap seorang jutawan sentiasa positif, sentiasa berkata ya, ya dan ya. Sekiranya seorang jutawan tidak mengetahui sesuatu perkarapun dia akan sentiasa mencari jalan bagaimana menyelesaikannya. Komunikasi para jutawan sentiasa positif dan bersifat membina.
 
Action. Tindakan. Seorang jutawan mesti mempunyai kerangka pemikiran (mindset) yang diselaraskan (power of alignment) terhadap tindakan segera (now or never), tindakan drastik (massive action), tindakan pantas (speed).
 
Oleh itu para suri sekalian cuba kita wujud atau bina 4 perkara ini dalam diri kita agar kita dapat mencontohi minda, emosi, cara komunikasi dan tindakan yang telah dilaksanakan oleh para jutawan sebelum kita. Mungkin ada persepsi yang keterlaluan mengatakan dengan sinis impian jutawan ini, namun kalau kita tidak berusaha menjadi jutawan, kita akan ketinggalan. Kita tiada pilihan melainkan untuk menjadi kaya, berjaya dan bahagia. Dengan demikian, agama, bangsa dan Negara kita akan bertambah makmur dan gemilang. Katakan boleh dan insyaallah kita akan menjadi jutawan yang kaya, berjaya dan bahagia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...