Iklan

Selasa, 24 September 2013

RESEPI APAM BAKAR

Saya mula merasai kuih ini di sebuah restoran Kelantan di Shah Alam setelah diperkenalkan oleh suami saya. Lantas saya terus jatuh hati dengan kuih ini. Rasanya sedap dan berempah sikit. Cerita suami saya kalau di Kedah kuih ini biasanya dihidangkan di kenduri kematian, betul ke! (Lupa saya nak pastikan kesahihannya kembali) Di Kelantan saya tak pasti. Tapi kami di sebelah Selatan Semenanjung iaitu di Johor dan Melaka rasanya tak ada kuih ini, kalau ada rasa dan bahannya lain.
Kebetulan kawan sekolah saya, Pn Adibah Azhari memang pakar dalam acara masak-memasak telah menunjukkan cara-cara membuat kuih ini di facebook beliau. Barulah saya tahu kuih ni senang sahaja ramuannya. Namun sukatannya tiada dan bahan-bahan di bawah mengikut sukatan dan penyesuaian saya. Resepi ini telah saya cuba dan praktikkan petang semalam. Hasilnya memang awesome. (Tak pernah sangka boleh buat kuih ni). Pagi ni siap bawa ke pejabat lagi. Walau bagaimanapun para pembaca boleh juga melihat resepi ini di blog-blog lain untuk melihat kaedah mana yang sesuai dengan anda.

Bahan A :  (ditumbuk halus atau dimesin)
1/2 labu bawang besar
11/2 inci halia
21/2inci lengkuas
1 sudu kecil lada hitam
1 batang serai
Bahan B :
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 biji telur
3 pisang (pisang yang dimakan bukan digoreng, banyak ikut suka)
1 tapai ubi (kalau tak suka tak payahlah letak)
Gula Melaka
Secubit garam
Air (agak-agak bancuhan yang sesuai buat lempeng, jangan terlalu pekat dan cair)

Cara Membuatnya :
Pisang dan tapai ubi dilenyek atau dilumatkan sehancur mungkin dan dicampurkan semua bahan dalam B. Apabila bancuhan telah sebati masukkan juga bahan A. Setelah digaulkan sehingga sebati, adunan disimpan selam 2 hingga 3 jam dengan ditutup mangkuk tersebut. Selepas itu bolehlah dibakar atas kuali leper atau kuali biasapun boleh. Jika ada kuali tidak melekat tak perlu letakkan minyak tetapi jika kuali biasa, untuk kali pertama letak sedikit minyak, ratakan dalam kuali tersebut. 


Ok dah siap apam bakar kita. Boleh makan begitu sahaja atau dengan kelapa parut seperti ini. 

Selamat Mencuba dan Menjamu Selera!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...