Iklan

Isnin, 23 September 2013

KEMBARA KE BUMI SURYA (Bhgn 2)

Perjalanan kami seterusnya menuju ke Bandar Homs. Di sini terdapat Masjid Khalid bin Al-Walid, panglima perang Islam yang terkenal. Ramai orang berkunjung ke masjid ini mungkin sebab letaknya di kawasan bandar dan menjadi tempat tumpuan orang ramai. Berdekatan dengan Homs adalah Hama. Hama merupakan sebuah bandar lama. Di sini terdapat banyak kincir air lama yang berusia beratus-ratus tahun. Bentuknya masih lagi cantik tetapi ia tidak lagi digunakan.
Ini pula ialah Masjid Umayyad, letaknya di bandar Damsyik. Di dalamnya ditempatkan maqam Nabi Yahya as. Ia adalah masjid terbesar dan antara tertua di dunia. Pembinaannya juga dikatakan sebagai senibina Islam tertua dan terpenting dalam arkitektur Islam.
Masjid Umayyad
Di maqam Nabi Yahya as
Berdekatan masjid ialah Souq AlHamidiyah. Di depan souq ada pintu gerbang yang besar dan cantik. Nama souq bermaksud pasar tapi ia bukanlah pasar menjual barangan basah tetapi tempat ini menjual semua barang peralatan rumah dan keperluan harian sehinggalah bahan masakan seperti rempah-ratus. Kedai lampu, alas meja, tudung-tudung (salah satu sebab dinamakan tudung Syria agaknya sebab famous), pakaian, beg, langsir, permainan kanak-kanak dan banyak lagi. Harga di sini murah dan kalau dah penat membeli-belah ada kedai makanan dan minuman. Saya sekeluarga sempat menjamah kebab (sangat sedap) dan pisang lassi (pisang blend dengan susu). Suasananya macam uptown di Malaysia, meriah cuma yang berbeza ialah deretan bangunan kedainya nampak begitu lama, yelah dah lebih 1200 tahun lamanya tetapi masih utuh dan terjaga dengan baik. Selain itu, saya juga telah melawat beberapa tempat bersejarah dan menarik di Syria yang saya tidak ingat nama-nama tempat tersebut. Dah tentulah kerana perjalanan saya ini berlaku 8 tahun lepas dan saya tidak segera merekodkan kembara ini dalam album. Namun demikian saya kongsi beberapa photo ini untuk tatapan pembaca.

 



 



















Negara Syria dikatakan sebagai `pintu masuk sejarah dunia' kerana ia adalah kota yang tertua dan diduduki manusia sejak awal lagi. Banyak maqam para nabi dan sahabat-sahabat Rasulullah saw dikebumikan di bumi Syria. Namun akibat peperangan yang masih berlangsung, bandar-bandar di Syria banyak yang musnah. Lihat sahaja perbandingan antara Masjid Umayyad dahulu dan selepas peperangan. Marilah sama-samalah kita berdoa untuk keamanan Syria dan kemenangan umat Islam yang benar.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...