Iklan

Khamis, 26 September 2013

Jom Ke Karnival Usahawan Desa 2013

Semalam petang sebelum balik kerja, bos saya dah ingatkan esok kita pergi karnival. Ok saya beritahu. Sesampainya saya ke pejabat harini, kami terus bertolak ke Karnival Usahawan Desa 2013. Saya terlupa, ingatkan pergi seminar, rupa-rupaya pergi karnival, kalau tak mesti saya pakai kasual je (penat tau menapak ke berapa ratus ke ribu gerai). Oleh itu siapa-siapa yang nak pergi ke karnival tolong ambil kira pemakaian anda, janganlah pakai kasut tinggi nanti terpelecuk susah. Selepas terpusing-pusing cari tempat letak kereta akhirnya kami parkir di tepi jalan. Kami sampai jam 11.00 pagi. Orang-orang yang datang just nice belum begitu ramai.
Belum apa-apa dah posing, he..he..
Di karnival ini macam-macam produk dari negeri-negeri di Semenanjung (sebab tak nampak dari Sabah dan Sarawak) dan ada agensi-agensi kerajaan yang menawarkan pinjaman kepada bumiputera mengikut jenis perniagaan macam MARA, KEDA (Kat Kedah), KETENGAH dan lain-lain lagi.

Tengoklah tu beraneka produk makanan, tanaman, pakaian, pertukangan, hiasan, herba, perubatan tradisional, spa dan banyak lagi. Tak tertulis rasanya.

Ikan pekasam Telok Raban, licin tester tu
 
 
 
Dalam pada tu, ternampak pulak juruhebah radio popular si FBI dan Fafau sedang mengendalikan segmen untuk pengunjung. Siapa yang take part dapatlah hadiah dari HotFm dan penganjur.

Program karnival ini telah dirasmikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri , Tan Sri Dato' Hj Muhyiddin Hj Mohd Yassin. Kami tak tunggu perasmian sebab dah terlalu letih sangat. Kami balikpun pukul 3 lebih dan kelaparan sebab tak sempat makan tengahari, asyik makan tester sepanjang gerai.
Tempe dari Johor
Boleh tahan juga pengunjung datang membelah-belah. Tengoklah makcik ni bawa tempe pagi tadi 6 ribu keping dari Johor dah tinggal sikit je kat atas meja tu. Tempenya cantik macam disalut plastik. Antara pembelinya termasuk saya dan kawan-kawan.

Oleh kerana karnival ini besar dan luas, bagi yang selalu ke tandas janganlah risau kerana kemudahan banyak disediakan cuma bawalah botol air mineral kerana kadang-kadang dalam tandas tiada bekas menadah air. Tempat solat juga banyak disediakan untuk keselesaan pengunjung semua. 

Pada sesiapa yang berkelapangan bolehlah bawa keluarga pergi ke Karnival Usahawan Desa. Karnival diadakan di Laman 1Malaysia Putrajaya. Selain melihat sendiri industri atau produk yang dihasilkan, bolehlah anda mengintai peluang menjadi agen atau stokis, lebih-lebih lagi untuk mereka yang menjual atas talian (online business). Karnival ini telah bermula pada 25 hingga 29 September 2013. Untuk mendapatkan info lanjut bolehlah layari http://www.kud.my/ atau di facebook mereka https://www.facebook.com/pages/Karnival-Usahawan-Desa-KUD2013/608338865893010.

Jom meriahkan karnival ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...