Iklan

Selasa, 7 Januari 2014

Mukha Cafe

Saya dan suami gemar mencuba makanan di restoran baru. Tetapi biasanya restoran itu mestilah dicadangkan oleh program JJCM, majalah atau kawan-kawan. Baru-baru ini kami berkunjung ke destinasi kafe terbaru yang terletak di Jalan Rahim Kajai, Taman Tun Dr Ismail. Kafe ini namanya Mukha. Mungkin asalnya dari mocha coffee kot!
Waktu operasi kafe ini seperti di atas. Kalau siapa-siapa yang datang untuk makan tengahari jangan terperanjat sebab kafe ni tak sediakan buku menu. Anda kena masuk ke kaunter di bahagian dalam kafe dan order menerusi dinding `blackboard' sahaja. Hanya menu `breakfast' sahaja ada sekeping laminated kertas senarai menu. Konsep kat sini lepas anda dah buat pesanan terus bayar. Jadi bila sudah habis makan, bolehlah terus balik.
Cadangnya kami nak bersarapan ala-ala Arab dengan kacang ful dan Qahwa. Rupa-rupanya menu itu bermula tengahari. Jadi pagi ini kami cuma bersarapan dengan omelette dan pancake sahaja. Tukar kepada sarapan modenlah pulak. Lupa nak ambil gambar makanan sebab dah habis baru teringat dan kongsikan cerita kafe ni. Lagipun dah terlalu lapar sebab sebelum tu mencari kafe berpusing-pusing. Tapi rasa dan design omelettenya ala-ala hotel. Pancakepun sedap, dihidangkan dengan 3 pilihan iaitu madu, butter dan syrup. Lain kali ye! Insyaallah saya pasti ke sini lagi untuk menikmati Qahwa yang enak dan kacang ful. Kafe ini istimewa dengan minuman kopi, ada pelbagai jenis kopi. Kami minta hazelnut coffee latee dan syai iaitu teh diletakkan pudina. Kopinya boleh tahan ala-ala coffee bean tetapi cepat sejuk, tehnya macam teh Arab tetapi agak pekat sedikit.

Di kafe ini terdapat banyak barang-barang antik contohnya seperti bekas gula dan beg-beg lama. Aha..satu lagi kerusi-kerusinya disusun berbeza. Semasa saya baru sampai di kafe dan ingin duduk, ingatkan mereka tersalah susun kerusi tetapi memang rekabentuk kedainya begitu. Memang cool betul kafe ni.
Walaupun suasana kafe macam old style tetapi pelanggan tetap ramai. Sepanjang kami di kafe, pelanggan tidaklah menyesakkan kedai seperti sesetengah restoran nasi lemak tetapi pelanggan tidak berhenti berkunjung. Oleh sebab itu, rasa selesa nak bersarapan dengan suami tercinta sambil lepak-lepak dan tenangkan fikiran.

Ini suasana di bahagian luar kafe. Tuanpunya kafe ni Melayu, orang muda lagi, insyaallah semua resepinya halal. Semua pekerja yang adapun muda-muda lagi. Ramai juga yang datang bersarapan di sini termasuklah bangsa bukan Melayu. Sesiapa yang nak cuba dan datang ke sini, boleh buat carian http://www.mukha.com.my untuk mendapatkan alamat penuh. Sayapun tentu akan datang semula untuk cuba menu-menu yang lain pula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...