Iklan

Rabu, 24 September 2014

Percutian keluarga ke Hong Kong

Bulan Disember 2013, kami sekeluarga telah pergi bercuti ke Hong Kong. Tambah menyeronokkan apabila lawatan ini disertai oleh abang ipar sekeluarga dan kenalan suami dan keluarganya yang memang kami saling mengenali. Apabila dah kenal, riuh-rendah sepanjang perjalanan dan dah tentu anak-anaklah yang paling gembira. 


Kepada mereka yang ingin berkunjung ke Hong Kong, semaklah dulu suhu dan cuaca di sana. Akibat salah komunikasi, kami mengandaikan suasana sejuk hanya seperti di Cameron Highland sahaja. Apabila berada di sana, keadaan sebenar cuaca amat sejuk, suhunya dalam 15 Celsius dan diselang-seli pula dengan hujan. Akhirnya terpaksalah kami `shopping' tambahan baju sejuk dan sarung tangan.


Sape pelakon dan penyanyi ni? Cuba teka.

Suasana di airport Hong Kong. Bersih dan ceria, lagipun Hari Krismas bakal menjelang tak lama lagi. Hiasan penuh dengan sambutan Hari Natal.

Kali ini agak lama juga kami menunggu beg diturunkan dari flight. Apa lagi, kamipun melepak beramai-ramai. Agak teruja juga kerana kami tak pernah lagi ke Hong Kong.

Di Hong Kong kami menempah sebuah bas. Ahli-ahli rombongan kami memang cukup-cukup satu bas. Dah lama tak naik bas rasa macam rombongan Cik Kiah ke Langkawi pula. 

Antara tempat yang kami berkunjung ialah Hong Kong Disneyland. Memang puashati dan menyeronokkan. Bukan sahaja pada anak-anak malah kami yang dewasapun rasa seronok. Jangan risau di dalam Disneyland ini ada restoran yang menyediakan makanan halal. 




Kami juga singgah  ke Madame Tussad. Sebenarnya Madame Tussad di mana-mana negarapun tidak jauh bezanya. Cuma ada tambahan figura patung lilin mengikut negara. Contohnya di London ada seksyen khusus tentang Harry Potter, di Hong Kong tiada.

Makanan halal untuk Muslim di Hong Kong ini sedap rasanya, ada restoran makanan Cina dan restoran makanan India. Makanan Melayu dan Thai setakat ni saya tak jumpa. Dalam suasana sejuk dingin, makan apapun memang sedap. Walau bagaimanapun kami membawa tambahan mee segera, nasi goreng Brahim dan biskut-biskut untuk menampung waktu-waktu kelaparan. Bawa anak-anak memang cabarannya begitu. Saya sempat singgah kedai serbaneka seperti 7-Elevan tetapi anda kena hati-hati dan perhatikan kandungannya kerana ia dibuat di negara China. Berbeza dengan Malaysia kerana sekurang-kurangnya kita ada sijil halal. 

Di Hong Kong ada `night market'. Lebihkurang macam `uptown' di Malaysia. Atau seperti pasar Ben Thamh di Vietnam. Harga memang amat berpatutan. Maaflah sebab saya kehilangan gambar-gambar di pasar dan gambar-gambar di restoran. Bila bertukar telefon kadang-kadang terlupa nak `upload' awal-awal.

Waktu malam di Hong Kong, anda akan dapat menyaksikan bangunan tinggi dan tersergam indah disinari dengan pertunjukan dan persembahan lampu dan cahaya yang beraneka warna. 

Kami juga dibawa ke Macau menaiki feri. Sistematik betul feri di sini. Tempat simpanan begnya macam dalam keretapi. Ada nombor dan kerusi yang tersusun.




Percutian `awesome' kali ini hanya sempat dipaparkan sebahagian gambar-gambar kenangan sepanjang bercuti di Hong Kong dan Macau. Untuk mereka yang inginkan kelainan memang bagus berkunjung ke sini, lebih-lebih nak bergembira bersama anak-anak. 

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...