Iklan

Jumaat, 5 September 2014

Memasak Terapi Terbaik Buat Suri

Saya bukanlah seorang tukang masak apatah lagi seorang chef. Tetapi saya memang suka memasak jika saya ada kelapangan. Waktu bujang-bujangpunsaya dah biasa membawa bekal ke pejabat. Nak jimatlah katakan. Resepi popular mestilah ikan sardin, hehehe... Dahulu semasa saya bekerja memang sayapun dah terbiasa memasak sarapan untuk anak-anak ke sekolah dan sebagai bekalan saya bekerja. Saya juga sempat menyediakan satu atau dua lauk makan tengahari untuk anak-anak. Walaupun dahulu saya mempunyai pembantu rumah tetapi saya lebih suka memasak lauk utama. Senangkan jadi pembantu rumah saya! Semua dah tersedia, panaskan lauk dan masak nasi sahaja. Tapi itu dahulu.. Sekarang saya seorang suri rumah. Pembantu rumahpun telah saya hantar pulang. Lagipun tak banyak kerja yang perlu dibuat selain dari melepak. 

Memasak ini juga merupakan salah satu hobi saya. Saya suka menyediakan juadah yang mudah dan praktikal. Sebab itu saya lebih suka memasak lauk-pauk berbanding kek dan biskut. Apabila ada resepi-resepi baru yang nampak enak, mudah dan sesuai dengan anak-anak, saya pasti mencubanya. Kalau tak sempat, saya akan menyimpan resepi tersebut dan mencubanya bila lapang.

Rupa-rupanya memasak juga merupakan satu terapi buat saya. Para suri yang lain bolehlah cuba. Apapun yang kita lakukan pastikan kita suka walaupun kurang minat. Tetapi ada beberapa syarat kerana kalau memasak dengan muka yang masam atau dengan paksaan, secara tidak langsung makanan tersebut kurang kesedapannya. Kalau tak pahalapun kurang.

Jom hayati syarat-syaratnya seperti berikut;

(a) Memasak dengan rela hati, sebagai rasa tanggungjawab seorang ibu, seorang isteri, seorang kakak atau seorang anak
(b) Memasak sekadar keperluan hendak makan, jangan terlalu banyak, khuatir jika tidak habis dan terbuang, dah jadi satu pembaziran. Pembaziran inikan kawan syaitan.
(c) Memasak dengan penuh kasih sayang supaya masakan tersebut jadi sedap dan enak. Insyaallah hubungan ahli keluarga akan menjadi lebih erat.
(d) Memasak dengan jiwa yang tenang. Kalau tak ada yang terpotong jari nanti. Fikirkan  yang baik-baik dan jaga emosi anda.
(e) Memasak dengan ayat-ayat AlQuran dan alunan zikir. Contohnya memulakan dengan bismillah dan membaca selawat ketika membasuh beras. Insyaallah makanan kita akan diberkati, yang sedikit akan menjadi cukup dan sedap.
(f) Sebolehnya memasaklah dengan bahan-bahan yang mencukupi supaya menepati resepi yang ingin dimasak.
(g) Memasak dengan naluri keibuan.
(h) Nikmati dan rasai (enjoy and feel) diri anda ketika menjadi `chef' di dapur.

Di bawah ini adalah di antara menu yang mudah dan boleh dibuat oleh semua suri sama ada yang bekerja di rumah mahupun di pejabat. Ada antaranya juga telah dikonhsikan resepinya dalam blog ini. Mungkin satu hari nanti saya akan membuat ebook resepi mudah  dan ringkas untuk para suri. Doakan ya!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...