Iklan

Ahad, 17 Ogos 2014

Coretan Jakarta 2014

Alhamdulillah....Jun  2014 saya berpeluang ke Jakarta menemankan suami yang ada urusan di sana sambil menikmati liburan. Apa yang ada di Jakarta selain jalannya yg macet (jem)? Belum sampai lagi jalan macet dikatakan sinonim dengan Jakarta. Memangnya kebanyakan bandar dan kota besar memang sesak jalanrayanya. Tapi tak perlu difikirkan sangat, yang penting hayati 'keindahan' negara tersebut. 

Waduh! Yang pasti enak di Jakarta ialah makanannya. Pertama kali saya menikmati ketam nipah yang dimasak lada hitam. Memang sedap. Makanan di sini ala-ala makanan di Malaysia. Kalau anda ke Jakarta, carilah restoran yang masyhur ini, namanya Restoran Sedap Malam. Lepas itu kita dihidangkan pula dengan buah-buahan pilihan kita seperti mangga, manggis atau tembikai. Kalau ada kelapangan memang saya ingin lagi berkunjung ke sini. Memang terbaik makanannya.

Ketam nipah masak lada hitam

Ikan bawal emas masak asam pedas

Mangga yang segar dari ladang

Suasana dalam kedai

Pilih2 mana yang berkenan

Suasana di dapur

Dah kenyang barulah boleh bergambar ye!

Kalau di Malaysia sudah banyak restoran Indonesia yang dibuka. Salah satunya ialah Restoran Sari Ratu. Bila kami berkesempatan menjamu selera di restoran ini, makanannya terasa lebih sedap dari yang ada di Malaysia walaupun ia di bawah jenama restoran yang sama.

Satu lagi restoran yang enak juga ialah Restoran Rempah Kita. Makanan yang dihidangnya ialah makanan Indonesia. Sepanjang 3 hari di Jakarta, berat sayapun bertambah, haha... Tetapi rugi pula kalau menahan selera di sini. Apatah lagi makanannya memang sedap dan menyelerakan.
Lepas makan kita posing ya!

 Cantik restoran ini

Satu lagi kesukaanku apabila berkunjung ke sini ialah singgah ke gedung atau toko bukunya. Antara yang sempat kami pergi ialah Toko buku Gunung Agung dan Toko buku Gramedia. Biasanya karya-karya terbaru peringkat antarabangsa sama ada dalam bahasa Inggeris atau Arab cepat diterjemahkan dalam bahasa Indonesia berbanding dengan dalam bahasa Malaysia. 

Pemandangan dalam toko tersebut

Meriah dengan buku!

Yang ini lagi best. Di Jakarta rupa-rupanya meriah dengan 'shopping mall' yang besar dan cantik. Memang seronok cuci mata melihat butik-butik di situ dan melihat gelagat orang-orang kaya Indonesia. Kebetulan waktu itu ada promosi jualan pertengahan tahun (macam kat Malaysia juga) dan matawang Indonesia jatuh rm1 bersamaan 3500 rupiah. Berbaloi juga membeli pakaian untuk anak-anak.

Bila ada kesempatan, saya berhasrat umtuk ke Jakarta lagi. Selain matawang yang murah, tempat-tempat makannya juga bagus. Harap dapat membantu anda mengatur aturcara perjalanan jika ke Jakarta nanti.

Ok..sampai jumpa lagi dengan kisah perjalanan yang lain pula.

Salam sayang dari Hana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...