Iklan

Selasa, 21 Oktober 2014

Resepi Pizza Roti Tuna

Termenung sebentar memikirkan juadah minum petang untuk keluarga dan anak-anak. Nak order pizza mahal pula. Jangan susah hati. Anda boleh buat sendiri pizza yang ringkas dan mudah menggunakan roti sahaja. 

Petang ni Hana sediakan pizza roti tuna untuk minum petang. Resepi ni amat mudah disediakan dan sekejap sahaja dah siap masak. Hana hanya menggunakan pemanggang serbaguna atau orang panggil kuali ajaib. Pizza edisi jimat ini memang disukai oleh anak-anak dan orang dewasa.

Bahan-bahannya :

Setin tuna (saya guna mild pedas)
Sebiji telur
Sebiji bawang besar (potong dadu kecil)
Sosej ikut suka (hiris kasar)
Filamen stick ikut suka (potong kasar)
Garam dan perasa jika perlu
Sedikit marjerin
Sedikit cheese untuk ditabur atas roti

Cara Membuatnya :

Masukkan marjerin dalam kuali dan tumiskan bawang sehingga layu, masukkan sosej dan filamen stick dan tuna. Agak2 kering tuna, sosej dan filamen stick dah masak, masukkan perasa atau sedikit garam jika perlu. Biasanya tuna tu dah masin.

Panaskan kuali ajaib dan sapukan roti dengan sedikit telur, disusun dalam kuali. Masukkan bahan2 yang telah dimasak tadi dan letak atas roti. Akhir sekali ditabur dengan cheese mozarella atau apa2 cheese kesukaan anda. Tutup kuali dan biar sebentar hingga cheese cair dan masak. Hati-hati api di dapur jangan terlalu besar nanti hangus roti.

Tara...pizza roti dah siap. Bolehlah anda mencubanya untuk juadah minum petang keluarga. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...