Iklan

Selasa, 4 Mac 2014

Sarapan Pagi Dengan Murtabak Maggi

Pagi ni nak ubah sarapan dan bekal untuk anak-anak ke sekolah. Malam tadi terpandang menu murtabak maggi seorang rakan di muka buku. Dah terfikir-fikir nak buat untuk bekal anak-anak ke sekolah. Bosan juga, asyik menu yang sama. Dah penat masak nasi goreng, mee goreng, bee hoon goreng, nugget, sosej. Harini supermama nak masak murtabak je.

Resepinya amatlah mudah. Suri macam saya memang suka menu ringkas dan mudah. Anak-anak ramai dan cepat merengek lapar. Jadi yang mudah, ringkas dan cepat disediakan memang menjadi kegemaran saya. Di bawah ni adalah cara-cara untuk membuat murtabak maggi ini.

Cara Membuatnya :

Sebungkus maggi direndam air panas sekejap hingga sedikit kembang lalu ditoskan. Kalau dimasak ia akan terlalu kembang, jadi tak perlu hanya rendam air panas dah memadai. Ambil 2 biji telur dipukul-pukul manja, ala kadar je tak payah sampai berbuih-buih sangat. Masukkan rempah kari Maggi separuh dan kacau telur tersebut. Ada yang suka pedas boleh letak semua. Sementara itu kuali serbaguna tanpa minyak dipanaskan. Maggi yang ditoskan tadi dicampur dalam adunan telur lalu digoreng atas kuali. Buat macam goreng telur dadar. Dah masak sebelah dibalikkan untuk sebelah lagi. Kalau guna kualiserbaguna  tanpa minyak dalam 5 minit dah siap rasanya.
 Tara...dah siap, sedapnya...
Just now u see it, now u don't

Memang kalau buat murtabak maggi sebagai sarapan memang laku larislah. Ziyad tak suka bawa bekal jadi pagi-pagi dah duduk di meja bersarapan. Aisya dah tentu bawa bekal dan bersarapan. Imranpun bawa bekal ke tadika. Satu adunan sebungkus maggi memang cukup untuk 3 orang budak-budak sekolah ni. Kadang-kadang supermamapun tak sempat menjamah.

Selain boleh dibuat sebagai sarapan, murtabak maggi juga sesuai sebagai minum petang atau supper. Kalau anda rajin, tambahkan daging atau ayam cincang, hiriskan sosej nipis-nipis, hiriskan cili merah dan cincang sedikit daun bawang. Pergghh...memang marvellous rasanya! Tapi anak-anak saya tak suka daun bawang, cili dan sebagainya. Lagipun pagi-pagi supermama tak sempat nak menghiris-hiris bagai, buat yang paling cepat dan ringkas. Nanti risau anak-anak terlewat sebab driver sibuk menghias murtabak maggi. Apapun cara anda, yang penting semua suka dan bahagia.

Cubalah ya..sajian ringkas dan mudah untuk para suri di rumah. Insyaallah, anak-anak pasti suka. Lebih-lebih lagi dari air tangan ibunya. 

1 ulasan:

  1. emm sedap ni kak..
    dah lama saya tak buat mertabak maggi :)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...