Iklan

Selasa, 21 Januari 2014

Melaka, Kampung Halaman Penuh Tarikan

Cuti Thaipusam yang lepas, kami sempat pulang ke kampung halaman saya di Melaka. Setiap kali melalui tol Ayer Keroh, rasa rindu ke tanah kelahiran saya terubat di jiwa. Melihat panorama sepanjang jalan di Melaka sebelum sampai ke rumah, rasa tenang dan lapang. Amat berbeza dengan perasaan ketika memandu di Kuala Lumpur dan Selangor, hehe...
Anak-anak mengomel untuk menikmati coconut shake Alai yang dijual berdekatan dengan simpang sebelum sampai ke kampung halaman. Malangnya gerai tersebut tutup. Kamipun singgah makan tengahari di restoran Hjh Rahmah di Bukit Katil. Kari ikan dan asam pedasnya antara yang sedap dan laris di Melaka. Kuih-muih juga banyak dijual di sini. Minuman yang paling best mestilah air tebu.  Lauk-pauk juga cepat kehabisan. Pengunjung luar dan penduduk tempatan pula bertali arus setiap masa. 
 azhanaam.blogspot.com
 
 


Licin sebab semua kelaparan. Sesiapa yang berkunjung ke Melaka, bolehlah cuba makanan di restoran ini. Insyaallah anda akan menikmati hidangan yang enak dan menyelerakan. Selepas makan tengahari kami sambung perjalanan balik ke rumah Atuk. Anak-anak yang sudah kekenyangan berhajat untuk singgah ke perigi Hang Tuah. Tiba-tiba datang `mood' celik sejarah pula budak-budak ni. Kamipun layan je. Kebetulan memang sebelum sampai ke rumah, kami akan melewati kampung Duyong. Kampung ini menempatkan perigi Hang Tuah. Wah! Dah cantik tempatnya dan ada bermacam-macam lagi tarikan seperti rumah-rumah sahabat Hang Tuah, Gelanggang Silat dan Pusat Kebudayaan Melayu. Ada yang telah dibuka dan ada yang masih belum dibuka. Ada yang percuma dan ada yang dikenakan bayaran. Yang pasti perigi Hang Tuah masih percuma.
Beginilah cara menimba air telaga..
Dah ada madrasah Perigi Hang Tuah

Gerai Jualan

Pusat Kebudayaan ini memang baru siap dan masih belum dibuka kepada pengunjung. Jadi kami ambil gambar di luar sahaja. Saya amat tertarik dengan binaan rumah Melayu Melaka seperti ini. Dah tentu ia mengembalikan nostalgia saya ketika ke rumah arwah nenek semasa kecil.
                                     Tengoklah tangga batu rumah Melaka yang cantik ini.
Tengok kat luarpun jadilah ye!

 
Gelanggang silat

Akhirnya sebelum balik ke Shah Alam, gerai coconut shake telah dibuka. Cuaca pula elok panas untuk menikmati coconut shake yang best tu. Rasa kelapa dah jadi rasa vanilla ditambah pula dengan topping aiskrim, rasanya memang sedap dan sesuai untuk dessert lepas makan tengahari.  Apa-apapun selaku mak budak, saya rasa gembira sebab seronok tengok anak-anak menikmati coconut shake. Untuk mereka yang ingin tapau, tokehnya dah siap-siap simpan banyak-banyak dalam freezer. Masa belum terkenal dulu rasanya coconut shake Alai antara perintisnya. Sekarang di Kuala Lumpurpun dah ada cuma tak tahulah rasanya sama atau tidak seperti di sini.
Memang kalau balik kampung di Melaka memang seronok. Walaupun saya anak jati Melaka, tetapi rasanya banyak betul tempat yang perlu dikunjungi sama ada untuk tujuan sejarah dan sudah tentu untuk tujuan mengisi perut. Dulu pergipun masa bujang dengan kawan-kawan, sekarang mestilah pergi dengan suami dan anak-anak pula. Banyak tempat menarik untuk dilawati dan tempat makan yang best. Kami balik hanya 2 hari 1 malam, jadi memang tak sempat nak lepak-lepak di medan ikan bakar di belakang rumah. Lagipun nak bagi peluang orang luar yang memang penuh setiap malam. Tips nak pergi makan ikan bakar ialah pergilah seawal jam 6 petang sebab kalau lepas Maghrib memang ramai dan tempahan pula banyak dan lama. Mood yang ok tiba-tiba jadi tak ok sebab lama sangat. Insyaallah di lain masa dan kesempatan kita serbu ikan bakar pula. Jom ramai-ramai datang ke Melaka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...