Iklan

Isnin, 8 Disember 2014

Ulasan Buku Ulu Yam di Liverpool

Memang awesome! Menarik, mengujakan dan amat mengesankan.

Buku Ulu Yam di Liverpool dah beberapa bulan dibeli oleh suami tapi aku pandang je, tak sempat baca. Hobiku memang membaca novel dan sebagainya. Tetapi semenjak jadi suri bekerja di rumah, masa agak terhad dan hobi ini dikesampingkan.

Entah macamana tertengok anak bujangku membelek-belek buku ini langsung aku ambik buat peneman menidurkan adik-adiknya yang lain. Bila dah baca satu bab rasa macam menarik sangat-sangat tapi bila membaca di kala tidur pastilah buku mengadap kita. Alhamdulillah hampir 2 minggu juga baru pembacaanku selesai. Episod dan sketsa pengalaman yang diceritakan turut membawa fikiranku melayang zaman kecil dan remajaku. Itu yang memakan masa agak lama barulah habis baca buku UYDL kerana dalam masa yang sama terkenang arwah ayahku jua dan perit jerih ibuku pada zaman lampau.

Inilah travelog ke 2 yang dibaca dan begitu menarik emosiku. Yang pertama travelog haji Prof  Dr Kamil. Edisi ini perlu dibaca oleh semua orang tanpa menunggu panggilan Haji. Yang ke 2 ialah kisah Ulu Yam di Liverpool (UYDL). Saya memang sukakan membaca buku travelog dan biografi kerana ia menceritakan kisah sebenar yang benar. Penceritaan gaya travelog lebih hidup dan mengesankan kerana berdasarkan pengalaman sebenar penulis. Saya juga suka membaca novel jika saya mempunyai masa terluang. Dah tentulah kisah travelog berbeza dengan cerita novel. Saya pernah berangan-angan menjadi penulis novel suatu ketika dahulu. Hihihi...akhirnya menjadi penulis blog...inipun dah cukup membahagiakan.

UYDL menceritakan perjalanan  dan kisah hidup penulis Nazali Mohd Noor dari kecil ketika di bangku sekolah sehinggalah berkahwin dan mempunyai anak-anak seterusnya berhijrah ke bumi Liverpool. Terlalu banyak kisah-kisahnya yang membangkitkan rasa sedih dan sayu atas pengorbanan sebagai seorang anak dan pengalaman dalam meniti hidup berumahtangga. Bagi saya buku UYDL ini memberi  pengajaran kepada setiap orang agar mempunyai semangat yang kuat, pandangan positif dalam hidup, panduan untuk pasangan mula berumahtangga dan harapan untuk hidup hidup bahagia di dunia dan akhirat.




Saya dah khatam kedua-dua buku travelog ni. Travelog kedua lebih menjurus kepada perpindahan Nazali dan keluarganya ke Liverpool. Saya kagum dengan semangat, cita-cita dan impian Nazali dan isterinya, Ain.

Jangan lepaskan peluang membaca dan menghayati buku yang menduduki senarai 'top ten' sepanjang tahun ini. Saya sudah, anda bila lagi? Tiba-tiba saya terus menjadi peminat Nazali Noor dan terlepas peluang bertemu dengannya di Liverpool baru-baru ini apabila rombongan kami ke UK bulan November yang lepas. Kini saya ternanti-nanti air tangan ke 3 darinya. Dengar khabar buku seterusnya akan muncul pada tahun 2015 ini.

Seronok membaca ni. Jom..jom..meriahkan diri dan hidup anda dengan membaca apa jua yang anda suka. Terapi diri anda dengan membaca. Hidup berilmu hidup berguna.

Sehingga ketemu lagi...assalamualaikum semua!

2 ulasan:

  1. alahai masih belum sempat beli buku ke 2..tapi betul memang best buku dan gaya penulisannya :)

    BalasPadam
  2. Saya dah habis baca untuk kedua-duanya.. Memang sangat best.. 2 hari habis..saya amat syorkan pada semua untuk membacanya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...